Single Part Production in de TiFa, wat is dat nou precies?

single-part-production-in-de-tifa.jpg

Datum: 23-01-2018

Om doorloopsnelheden te verkorten en effectiever om te gaan met de beschikbare ruimte in de timmerfabriek (TiFa) horen we tegenwoordig steeds vaker de term ‘Single Part Production’.

Maar wat is dat nou precies ‘Single Part Production’…

Traditioneel productie proces in de TiFa

Het traditionele proces om houten geveltimmerwerk te maken volgt onderstaande processtappen:

  • hout selectie
  • korten van het hout
  • profileren van de onderdelen
  • met de geprofileerde onderdelen element samenstellen
  • samen gestelde element voorzien van eerste verflaag
  • samen gestelde element voorzien van tweede, derde, ... verflaag
  • afgelakte element beglazen en afmonteren
  • element gereed maken voor verzending

Bij dit proces wordt in het geval van ramen/deuren het onbehandelde hout verlijmd met een lijm die voldoet aan BRL 2339 en in het geval van kozijnen voldoet de lijm aan BRL 0819.

Ik heb het natuurlijk wel over KOMO gecertificeerd geveltimmerwerk!

Na het samenstellen van het element heeft de lijm tijd nodig om uit te harden (opslagruimte in de TiFa), waarna het kan worden voorzien van de eerste verflaag. Afhankelijk van het verfsysteem moet de eerste verflaag traditioneel tussen de 2 en 24 uur drogen (opslagruimte in de TiFa) voordat de tweede verflaag en een eventuele derde laag aangebracht mag worden.

Gemiddeld genomen kost de productie van een element volgens dit proces 4 – 5 dagen.

Single part production

Bij Single part production worden de onderdelen na het profileren direct voorzien van een eerste verflaag of mogelijk zelfs een volledig verfsysteem. Deze verflaag wordt ‘geforceerd’ gedroogd en vlak na applicatie worden de onderdelen al samengevoegd.

Schematisch ziet dit proces er dus zo uit:

  • hout selectie
  • korten van het hout
  • profileren van de onderdelen en deze voorzien van een eerste verflaag
  • met de geprofileerde onderdelen element samenstellen
  • samen gestelde element voorzien van tweede, derde, ... verflaag
  • afgelakte element beglazen en afmonteren
  • element gereed maken voor verzending

Afhankelijk van de droogtijd van het verfsysteem kan je de productietijd, mogelijk dus terug schroeven naar 2 – 4 dagen.

Voordelen van op deze manier produceren zijn:

-Minder processtappen;
-Verkorten van de doorlooptijd;
-Verkleinen van de tussentijdse opslag;
-Verdere automatisering, waardoor de kans op menselijke fouten wordt verkleind.

Nu zie ik de eerste reactie al verschijnen onder dit Blog:

“Robert, je vergeet één groot voordeel, er zit namelijk ook verf in de verbinding, dus het kopshout in de verbinding is beter beschermd”

Maar is het een voordeel dat er verf in die verbinding zit? Tuurlijk heb je gelijk dat er normaal gesproken geen verf op het kopshout in de verbinding zit, maar er wordt een BRL 0819 gecertificeerde lijm gebruikt (in het geval van kozijnen) en de eis uit die BRL is dat een verbinding dicht is en dicht blijft. Hier wordt i ook op getest, dus

-waarom zou ik verf in die verbinding nodig hebben??
-Misschien nog wel belangrijker, ongeacht of je nu over lijm voor de productie van ramen (BRL 2339) of kozijnen (BRL 0819) praat, wat voor invloed heeft die verflaag eigenlijk op de hechting van het lijmsysteem??
-Er zijn lijmen die vocht nodig hebben om uit te harden, dit vocht halen ze normaal gedeeltelijk uit het hout, maar gaat dit nog wel als daar verf tussen zit??
-Normaal lijm je hout op hout en ben je nu niet verf op verf aan het lijmen??
-Verf heeft als functie iets te beschermen en te verfraaien, maar nu maak je het onderdeel van je verlijmde verbinding. Is het daar wel voor bedoeld en ontwikkeld??

In mijn volgende Blog meer over single part production en testen die je kan / moet uitvoeren wanneer je zeker wil zijn van een goede verbinding.

Mocht je niet kunnen wachten neem gerust contact met me op of bezoek de website van SKH.

Deel dit artikel op LinkedIn: