Cross-branding van KOMO gecertificeerde verfsystemen. Hoe zit dat precies?

“Onder ‘cross-branding’ wordt verstaan het combineren (cross) van KOMO gecertificeerde verfsystemen van verschillende verffabrikanten (branding)”

Lees verder onder de afbeelding
cross-branding-van-komo-gecertificeerde-verfsystemen

Het Nederlandse geveltimmerwerk staat bekend om zijn hoogwaardige kwaliteit en mooie en goede afwerking. Wij zijn in Europa en daarbuiten bekend om onze kritische blik, oog voor detail en strikte regelgeving als het gaat om KOMO gecertificeerd geveltimmerwerk. Mede door deze regelgeving zijn wij in staat om in Nederland kwalitatief het best afgewerkte geveltimmerwerk te leveren.

“Maar hoe zat het nu ook alweer met het gebruiken van glaslatten, deuren en/of kozijnen die elders zijn voorzien van een ander KOMO gecertificeerd verfsysteem??”

De SKH-Publicatie 98-04 stelt voorwaarden voor het industrieel afwerken van geveltimmerwerk met waterverdunbare verf. Naast strikte voorwaarden voor de interne controles die uitgevoerd dienen te worden op gelakt geveltimmerwerk, worden in deze publicatie ook handreikingen gedaan hoe om te gaan met ‘cross-branding’.

Cross-branding

Onder cross-branding wordt verstaan het combineren (cross) van KOMO gecertificeerde verfsystemen van verschillende verffabrikanten (branding). Er zijn hierbij verschillende situaties mogelijk, die staan beschreven in SKH-Publicatie 98-04. Afhankelijk van de situatie dient middels interne controle, danwel onafhankelijk onderzoek, aangetoond te worden dat nog steeds wordt voldaan aan de geldende eisen.

Een voorbeeld van cross-branding

Een typisch voorbeeld van cross-branding is wanneer een timmerfabrikant gegronde glaslatten (uiteraard voorzien van een KOMO gecertificeerd verfsysteem) inkoopt en deze in zijn verfapplicatieproces mee laat lopen tijdens de applicatie van de laatste verflaag. Het voordeel hiervan is dat de timmerfabrikant de glaslatten met slechts één arbeidsgang op de gewenst kleur kan brengen en niet een volledig verfsysteem hoeft aan te brengen.

Vaak horen we nu: “Ik heb toch KOMO gecertificeerde glaslatten ingekocht en de verf die ik gebruik is toch ook KOMO gecertificeerd, dan zit het toch goed?”

Helaas gaat die vlieger niet altijd op. Het verfsysteem dat is aangebracht bestaat nu namelijk uit verflagen van verschillende fabrikanten met mogelijk verschillende technologieën. Ondanks dat het in beide gevallen om gecertificeerde producten gaat, wil dat niet automatisch zeggen dat de hechting tussen die verschillende producten goed is.

Zie het als de brandstof voor een auto. Je hebt auto’s die rijden op benzine en auto’s die rijden op diesel. Beide zijn brandstoffen, maar gooi je benzine in een dieselauto, dan ga je echt niet thuis komen…

Waar moet je op letten bij cross-branding?

Zo geldt dat voor verf ook, beide producten zijn verf, maar dit hoeft niet te betekenen dat ze compatible zijn met elkaar. Dit is echter heel eenvoudig te controleren. Het enige dat de timmerfabriek hoeft te doen is de hechting controleren, nadat het systeem de standaard droogtijd in de timmerfabriek heeft doorlopen.

Is de hechting goed? Dan kan hij ervan uitgaan dat de duurzaamheid van het systeem zal voldoen. De controle van de verfhechting kan gewoon samenvallen met de controle van de hechting, die toch al uitgevoerd moest worden. Het kost de timmerfabrikant dus geen extra tijd.

Door deze simpele controle kun je aanzienlijke schades voorkomen! Denk maar eens aan hele projecten die overgeschilderd moeten worden, omdat de verfhechting tussen verschillende lagen niet goed was…

Hoe je de hechting moet bepalen staat trouwens uitgebreid omschreven in SKH-Publicatie 05-01 “Bepaling van de hechting van verf op hout”.

Wil je meer informatie over cross-branding bekijk dan de verschillende publicaties (98-04 en 05-01). Voor vragen kunt u ook altijd contact opnemen met SKH, Robert Daamen, tel. 0317 – 45 34 25.